Eerste werkweken als consultant i.o.

Een tijdje terug heb ik de switch gemaakt van het leraarschap naar het traject tot Consultant Planning en Roostering in opleiding bij YourPlannerz. Mij is gevraagd om een stukje te schrijven over hoe het werk mij is bevallen.

Mijn eerste paar werkdagen vond ik het werk een beetje gek in positieve zin. Ik kwam binnen bij YourPlannerz en mocht vrij zelfstandig een aantal roosterpakketten bekijken. Binnen mijn functie ben ik officieel in opleiding. Mijn (schoolse) verwachtingen hierbij waren dat ik stap voor stap door een collega begeleid werd tot ik het proces ken. Dat zou niet bij mijn persoonlijkheid passen en dat werd goed opgepakt. Ik leer het beste door (rooster)handleidingen en een testomgeving te krijgen waarin ik zelf kan puzzelen hoe alles tot in detail werkt. Het onderwijs begreep ik al vanuit mijn docentschap. Hierdoor had ik gelijk een beeld bij alle mogelijke roosterfunctionaliteiten. Het enige wat ik dan incidenteel nodig heb, is een expert die nog meer in detail kan treden dan de softwarehandleiding. Gelukkig zitten er hier een paar experts die mij daarin konden helpen. *Ironisch is het wel dat ik als voormalig docent liever geen gebruik maak van een docent/begeleider die me stap voor stap meeneemt. Ik leer het liefst zelfstandig tot in detailvorm waarbij ik vragen kan stellen aan een expert als dit nodig is.

Na 2 weken mocht ik bij mijn eerste opdrachtgever aan de slag. Dit was heel snel. In het begin had ik dagelijks contact met mijn werkgever over de opdracht. Ondertussen is dit afgebouwd naar één of enkele keren wekelijks contact. Tijdens dit contact worden de afgelopen werkzaamheden nabesproken, kunnen we samen sparren over de toekomstige werkzaamheden bij de opdrachtgever en wordt besproken hoe ik mijn houding en werkzaamheden verder kan professionaliseren.

Nu dat ik 1,5 maand in dienst ben, begin ik langzaam van mezelf in te zien waar mijn passie binnen de planning en roostering ligt. De werkgever ziet deze ontwikkeling ook in mij en wil graag dat ik (en alle collega’s) werk doe dat bij mij past. Hier krijg ik zeker geen opdrachten waarbij geen enkele match is te vinden tussen mijn werkinteresses en de werkzaamheden. Dit maakt het werk fijn.

Naast het werk voor de opdrachtgever(s) is er ook goed contact met het team van YourPlannerz & Senz Interim. De langer werkenden hebben mij vaak geholpen met mijn werk en soms kon ik hen zelfs helpen. Dat zegt toch al genoeg over de leuke werksfeer. Je kunt hier gemakkelijk iedereen om hulp vragen. Daarnaast vraagt iemand die al jaren in het vak zit ook hulp aan de nieuwelingen.

Wat maakt dit werk nou zo leuk? Deze vraag kan ik niet in één zin beschrijven. De collega’s zijn leuk en het vertrouwen dat je krijgt is erg fijn. De werkzaamheden worden afgestemd op je persoonlijke interesses. Je krijgt de tijd om bij te leren. En we willen echte lange termijn bijdragen leveren zodat scholen ook in de toekomst goed voorbereid zijn. Gezamenlijk maakt dit een fijne werkplek.

Roy

Terug naar overzicht
Collega aan het woord: Anoesjka van der Kaaden

Na jarenlange ervaring in de evenementenbranche, heb ik een deel van mijn kennis meegenomen naar het onderwijs, waar ik mijn vaardigheden verder heb ontwikkeld. Mijn achtergrond in evenementen brengt een creatieve en organisatorische invalshoek in mijn rol als Consultant Onderwijslogistiek bij YourPlannerz. Deze bijzondere mix stelt me in staat om niet alleen praktische taken uit […]

Lees meer
Collega aan het woord: Marijn Ouwehand

“Een Nieuw Avontuur: Van muzikant tot gemeenteraadslid tot roostermaker” In 2021 ben ik in coronatijd afgestudeerd als jazzzanger aan het Conservatorium van Amsterdam. Dankzij de corona had mijn muziekcarrière een valse start en ben opzoek gegaan naar werk wat bij mij past. Ik kwam snel aan het werk bij de muziekschool, maar dit werk bleek […]

Lees meer
Collega aan het woord: Inez Meijer – Procescoördinator

Als procescoördinator bij de Academie Engineering & Automotive heb ik de verantwoordelijkheid voor de planning en inzet van verschillende opleidingen binnen onze academie. Mijn werkweek begint op maandag met het doornemen en beantwoorden/verwerken van e-mails. In de ochtend hebben we vaak een teamoverleg gepland waarin we lopende zaken bespreken en elkaar op de hoogte brengen […]

Lees meer